de vreugde van jouw eigen Wijze leven

We hebben het allemaal druk, er moeten verschillende ballen in de lucht gehouden worden. We hebben veel indrukken en informatie te verwerken. Als we niet oppassen worden we overspoeld en verliezen we teveel energie. Herkenbaar? Lees dan door en leer hoe je dit kunt voorkomen….

Om goed in je energie te kunnen blijven en je goed te voelen is het nodig dat je goed in je lichaam aanwezig bent. En dat je lichaam goed gegrond is.

Als we niet geaard zijn ervaren we al snel dat we veel in ons hoofd gaan leven. Malende gedachten. Je gaat je onrustig voelen, ervaart meer stress en ook het slapen kan onrustiger worden. Met als gevolg dat we meer vermoeid worden en ons steeds meer aan het uitputten zijn. ..     

Om je op een fijne manier met de aarde te kunnen verbinden is het goed om haar voor te stellen als een leven wezen. Een wezen dat zich in de onmetelijke kosmos bevind en daar op haar plek blijft. En ons de gelegenheid geeft om op haar te leven. Natuurlijk weten we dat dit geregeld wordt door de zwaartekracht. Maar dat klinkt zo wetenschappelijk, zo onpersoonlijk. Voor mij is het fijn om de aarde als levend wezen te zien: onze Oermoeder.  Voel haar maar.     

De Aarde wacht op jou

tot jij je uitstrekt naar haar

eerst vanuit je voeten, dan met heel je lijf

Ze is onze Oermoeder

die ons draagt

en voedt

ze houdt ons vast

zodat we niet doelloos dwalen

of verdwijnen in het niets

Moeder Aarde zorg voor verbinding

met ons

Ze ontvangt in Liefde

Strek je maar uit

verbindt je maar

 laat je dragen

vrouw en wijs

Nu je op deze manier contact hebt gemaakt met de aarde is het gemakkelijker om je te verbinden en te zorgen dat je goed geaard blijft.

Als we goed geaard zijn ervaren we een gronding in ons leven. Een basis. Wat zou het fijn zijn dat een ieder dit als basishouding aan zou kunnen nemen. Dan blijven we met elkaar gegrond en belichamen we onze energie.

Dit is de manier waarop ik mijn gronding dagelijks versterk:

  • Zorg dat je goed staat. Voel je voeten op de grond, voel of je het hele oppervlak van je voeten op de grond kunt voelen. Beweeg je voeten anders even van voor naar achter en maak daarna heel rustig een paar rondjes: van teen naar zijkant naar hak naar zijkant en weer naar de tenen.
  • Hoe is het met je knieën, als je je benen heel recht en strak houdt, dan staan je knieën op slot. Voel maar of je je knieën iets kunt buigen. Dan kan de energie beter vanuit de aarde naar boven stromen en kan je energie ook beter afvloeien naar de aarde.
  • Ga met je aandacht naar boven en voel maar of je je schouders kunt ontspannen, evenals je armen. Je hoeft ze niet vast te houden, ze mogen gewoon ontspannen hangen.
  • En hoe is het met je kaken; doe je mond maar iets open en laat je kaken zich ontspannen. Soms helpt het om je tong te laten rusten tegen het verhemelte – de kaak verliest dan de spanning.
  • Stel je nu voor dat er energetische wortels uit je voeten groeien, diep de aarde in.
  • Stel je voor dat er een energetisch koord vanuit je stuitje en vanuit je baarmoeder naar beneden rolt en zich verbind met de kern van moeder Aarde.
  • Maak contact met haar en spreek op jouw manier uit dat je graag in verbinding wil blijven. Dat je je wilt laten dragen, dat ze jouw anker mag zijn.

Voel hoe het is om op deze manier in een bewuste verbinding te zijn met de aarde.

Je kan deze oefening uitbreiden door

  • Veel in de natuur te zijn
  • Te zorgen voor bewegen en kracht in je benen op te bouwen
  • Goed en gezond te eten,  voldoende water drinken
  • Rustig aan doen, zorgen dat je voldoende slaap en rust krijgt om te herstellen

Een ander aspect in ons leven dat helpt om ons rustig en verankert te voelen is onze ademhaling. Dat is ook niet zo raar, want ons fysieke leven in ons lichaam begint met de eerste adem die we binnen halen en eindigt met onze laatste adem die we uitblazen.

Gelukkig hoeven we niet steeds na te denken over onze ademhaling en kunnen we het niet vergeten. Maar we kunnen onze ademhaling wel snel uit balans brengen. Zo gauw we enige stress of onrust hebben merken we dit direct aan onze ademhaling. Die gaat zich versnellen en we halen vooral boven in ons lichaam adem.

Het mooie is dat we ook via de ademhaling weer heel snel in onze rust en stabiliteit kunnen komen. Met onze ademhaling kunnen we energie naar binnen halen. Of juist wat meer ontladen.

Hoe kan je je ademhaling gebruiken om meer geaard te zijn?

  • Ga met je aandacht naar je ademhaling. Voel maar eens wat haar ritme is – is het snel voor je gevoel of rustig. Adem je vooral bij je borstkas of misschien nog hoger?
  • Haal maar eens rustig adem door je neus – wacht even – en adem rustig via je mond weer uit. Herhaal dit een aantal keren.
  • En kijk nu of de ademhaling nog iets langzamer kan en breng de ademhaling wat naar beneden. Net zo lang tot je voelt dat je buik zich opbolt als je adem door je neus naar binnen haalt. En je buik weer platter wordt als je de adem door je mond naar buiten laat gaan.
  • Herhaal dit een aantal keren en kijk hoe je je voelt.

Een goede aarding én een ontspannen en diepe ademhaling kan je helpen om goed in je lijf te kunnen zijn. Gronding en stevigheid in jezelf te voelen.

Zo kan je ook de benodigde energie naar binnen halen en overtollige energie weer af laten vloeien.

            

Meer inspiratie?

Genoeg inspiratie opgedaan?

Vragen?